Zee van tijd | Schilderijen van Ank Scheen

2 juni – 5 juli 2020

“Schilderen is voor mij een noodzaak, het is er altijd en wacht op mij, een onafwendbare behoefte om te experimenteren, proberen, ontdekken en dat vergt concentratie en toewijding. Wanneer er dan uiteindelijk een schilderij ontstaat is dat een geweldige kick.”

Als kind deed Ank Scheen (Druten, 1951) niets liever dan tekenen. Maar een opleiding aan de kunstacademie was voor haar, als dochter uit een arbeidersgezin, geen optie.
Pas in 1990 kwam er in haar leven, naast een administratieve baan en het gezin, weer ruimte voor kunst. Er volgde een ware inhaalslag, waarbij ze cursussen volgde en experimenteerde met alle mogelijke stijlen, materialen en technieken. Hoe meer tijd ze eraan besteedde, hoe meer het verlangen groeide om iedere dag te kunnen schilderen, om haar eigen ideeën de vrije loop te kunnen laten, om eindelijk kunstenaar te mogen zijn.
Exact twintig jaar geleden sprak ze voor zichzelf de wens uit om ooit een solo-expositie te hebben. Deze wens wordt werkelijkheid in Stadsmuseum Harderwijk met de tentoonstelling ‘Zee van tijd. Schilderijen van Ank Scheen’.

Het werk van Scheen is letterlijk gelaagd. Ze schildert vele lagen acrylverf over elkaar, soms in combinatie met andere materialen als zand, structuurpasta, stukjes stof of papier. Ze schuurt, schrapt en schildert er weer overheen. Ze ordent vormen en kleuren, zoekend naar het moment waarop er tegelijkertijd harmonie en spanning ontstaat.
Ook in figuurlijke zin is haar werk gelaagd. Hoewel ze steeds uitgaat van een idee waar ze langzaam naartoe werkt, groeit er onder haar handen iets totaal anders dan ze aanvankelijk van plan was. “Eerst ervoer ik dat als onvermogen. Maar inmiddels weet ik dat mijn gevoel me leidt en dat het goed komt.” Het resultaat ziet ze als een soort mysterie. En juist dat mysterie drijft haar.

Scheen heeft door de jaren heen een eigen, unieke beeldtaal gevonden om sporen van persoonlijke herinneringen of indrukken te vangen in verf. Ze werkt bewust abstract. Daardoor kan de kijker zijn eigen betekenis geven aan de voorstellingen.
De rode draad in haar werk noemt ze de ongrijpbaarheid en het verstrijken van de tijd. “Ik wil graag een vrolijk mens zijn maar ik kan er niet omheen, ik ben melancholisch. Dat is ook de toon van mijn werk.” Haar ingetogen kleurgebruik versterkt dat gevoel van melancholie, vervlogen momenten en het knagen van de tand des tijds.

Ank Scheen woont in Ermelo en heeft een atelier aan huis. Website: www.ankscheen.nl

“In Druten waar ik geboren ben gingen mijn vader en ik in de jaren zestig vaak naar de oude Veerdam aan de rivier de Waal om naar de vrachtschepen te kijken die af en aan voorbij kwamen varen in een gestaag rustig tempo, om dan onverbiddelijk te verdwijnen.
Misschien is daar een basis gelegd om uiteindelijk te schilderen over het onwrikbare verstrijken van de tijd, de tegenstelling van het komen en gaan, de melancholie van het voorbij gaan en nieuwe fasen die aanbreken”

Meer actuele tentoonstellingen

John Spek retrospectief. 50 jaar beeldende kunst

John Spek retrospectief. 50 jaar beeldende kunst 11 juli - 30 augustus 2020 Van 11 juli tot en met 30 augustus is in Stadsmuseum Harderwijk het werk van de Ermelose kunstenaar John Spek (Oudewater, 1950) te zien. In de Smeepoortzaal op de begane grond en...

Lees meer

Zomerse Streken

Zomerse Streken tot en met 30 augustus 2020 Wat hadden we ons de zomer van 2020 anders voorgesteld! Maar juist in deze moeilijke periode willen we binnen de muren van het Stadsmuseum Harderwijk de zon laten schijnen: op de tentoonstelling Zomerse Streken...

Lees meer