Vanaf voorjaar 2021 staan er verspreid over de oude binnenstad van Harderwijk twaalf bronzen beelden, die verwijzen naar het bijzondere en kleurrijke verleden van de stad. Deze beelden zijn gemaakt door kunstenaar Natasja Bennink, in opdracht van Stadsmuseum Harderwijk. De sculpturen sluiten aan bij Pension Harderwijk, de nieuwe vaste presentatie van de stadsgeschiedenis in het museum.
Met de tentoonstelling Natasja Bennink – Solo stelt de beeldhouwer zich voor aan Harderwijk. Deze tentoonstelling met autonoom werk is tot en met 30 augustus 2021 te zien in Stadsmuseum Harderwijk. De twaalf bronzen beelden in de stad blijven permanent staan.
‘Raw and tender’, zo beschrijft beeldhouwer Natasja Bennink haar sculpturen. Rauw, vanwege de techniek; ze werkt in losse, vrije toetsen, waarbij ze vormen soms opzettelijk reduceert. Sporen van het fysieke werkproces in klei blijven zichtbaar in het uiteindelijke bronzen beeld. De tederheid blijkt uit de liefdevolle aandacht die Natasja heeft voor de mens en voor de verhalen die hij of zij met zich meedraagt. Zwangerschap, geboorte, liefde, seksualiteit, groei en ouderdom, in haar werk komen alle facetten van het leven voorbij.
Een terugkerend gegeven is de ‘female gaze’, de vrouw gezien door de ogen van een vrouw. Zonder omhaal raken de beelden van Natasja Bennink de kern. Haar werk is stoer, sensueel, ontroerend, doorleefd of kwetsbaar, maar nooit ‘alleen maar’ mooi. ‘Het mag een beetje schuren’, zegt ze zelf.
Natasja Bennink (1974) is opgeleid aan Academie Minerva in Groningen en de Academy of Fine Arts in Athene. Ze woont en werkt in het voormalig gemeentehuis van Ezinge, in Groningen. Haar werk is opgenomen in diverse museale collecties, o.a. van het Drents Museum, Museum het Depot, Nationaal beeldenpark De Havixhorst en Museum de Buitenplaats. Ook zijn haar beelden te vinden op tal van plekken in de openbare ruimte. Bennink exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Zij is als docent werkzaam aan de Wackers Academie te Amsterdam.
Afbeeldingen: Reyer Boxem.